• خبرنامه

  • جدیدترین اخبار
  • پربازدید ها
  • علمی
  • تغذیه
منابع ويتامين B12 کدامند؟
+1
1
0

منابع ويتامين B12 کدامند؟

ويتامين B12 يا «كوبالامين»، يكي از مهم ترين و پيچيده ترين ويتامين هايي است كه براي بشر شناخته شده است. 5 out of 5 based on 1 ratings.

منابع ويتامين B12 کدامند؟

شنبه, 4 مهر 1394 - 02:55 قبل از ظهر - 26 September 2015
:: سلامت
نويسنده : ببین نیوزبدون نظر [ 321 ] بازدید
A-
A+
شناسه خبر : 215لینک خبر : http://www.bebinnews.ir/index/post_215/
منابع ويتامين B12 کدامند؟

ويتامين B12 يا «كوبالامين»، يكي از مهم ترين و پيچيده ترين ويتامين هايي است كه براي بشر شناخته شده است.

ببین نیوز، كمبود ويتامين B12 به ميزان خيلي كم مي تواند منجر به كم خوني، خستگي، جنون و افسردگي شود، در حالي كه دوره طولاني كمبود اين ويتامين مي تواند براي هميشه به مغز و سيستم اعصاب مركزي آسيب برساند.

ويتامين B12 به طور طبيعي تنها در فرآورده هاي حيواني يافت شود، گرچه صور تركيبي آنها به طور وسيعي در دسترس هستند و به بيشتر غذاها مانند غلات اضافه مي شوند.

ويتامين B12 مي تواند به ميزان زيادي مصرف شود زيرا مازاد آن توسط بدن دفع شده و يا در كبد ذخيره مي شود. ذخيره ويتامين B12 مي تواند به مدت يك سال دوام داشته باشد.

در زير ليستي از مواد خوراكي سرشار از ويتامين B12 آمده است:


جگر

جگر بيشتر حيوانات سرشار از ويتامين B12 است كه بيشترين ميزان آن در جگر گوسفند، گاو، گوساله، گوزن الك، بوقلمون، اردك و غاز يافت مي شود.

در هر 100 گرم از جگر گوسفند ميزان 85.7 ميكروگرم ويتامين B12 وجود دارد.


خاويار(تخم ماهي)

خاويار و تخم ماهي اغلب به عنوان چاشني و مخلفات مورد استفاده قرار مي گيرد. تخم ماهيان سفيد حاوي بيشترين ويتامين B12 است كه در هر 100 گرم آن حدود 56.4 ميكروگرم ويتامين يافت مي شود.


ماهي

ماهي، علاوه بر اينكه منبع غني از ويتامين B12 به حساب مي آيد سرشار از امگا 3 و پروتئين است. به طور مثال در هر 100 گرم ماهي ماكرو حدود 19 ميكروگرم ويتامين ويتامين B12 يافت مي شود و در ماهياني مانند ماهي از خانواده كليكاها، ماهي آزاد، ماهي هوور، ماهي روغن، ماهي ساردين، بلوفيش و ... مقدار قابل توجهي از اين ويتامين يافت مي شود.
 

خرچنگ ها

خرچنگ ها كه اغلب به صورت بخارپز مورد مصرف قرار مي گيرند در هر 199 گرم آن حاوي 11.5 ميكروگرم ويتامين B12 وجود دارد.
 

صدف هاي خوراكي

صدف ها منبع غني ويتامين B12 به حساب مي آيند و مي توانند به طور خام، پخته شده، بخارپز، سرخ شده يا به صورت آبگوشت مصرف شود. صدف هاي خوراكي علاوه بر ويتامين B12 شامل مقدار زيادي روي، مس و آهن هستند.

صدف ها منبع غني ويتامين B12 محسوب مي شوند و خوردن 100 گرم از آن مي تواند ميزان 98.9 ميكروگرم ويتامين B12 را تامين كند.


گوشت گاو

گوشت گاو علاوه بر اينكه منبع غني ويتامين B12 به حساب مي آيد سرشار از پروتئين، روي و آهن مي باشد. ميزان اين ويتامين در گوشت گاو نسبت به قسمت هاي مختلف آن فرق مي كند.


گوشت گوسفند

گوشت گوسفند، گوشتي است كه به طور رايج در خاورميانه، مديترانه، جنوب آسيا، استراليا، نيوزيلند و بيشتر قسمت هاي اروپا مورد استفاده قرار مي گيرد. گوشت گوسفند سرشار از كلسترول مي باشد و در قسمت هاي مختلف آن منابع غني از ويتامين B12 نيز يافت مي شود. گوشت گوسفند همچنين مقدار زيادي پروتئين و روي را فراهم مي كند.

قسمت گوشت سردست (كتف) گوسفند حاوي بيشترين مقدار ويتامين B12 است كه 100 گرم از آن حدود 3.71 ميكروگرم از اين ويتامين را تامين مي كند. همچنين گوشت كتف كه به قسمت قلم ساق و ران گوسفند مي رسد حدود 51 درصد مصرف روزانه توصيه شده ما را تامين مي كند.


پنير

پنير با وجود اينكه سرشار از كلسترول مي باشد به عنوان منبع غني از كلسيم، پروتئين و ريبوفاوين (ويتامين B2) نيز محسوب مي شود. ميزان ويتامين B12 موجود در پنير بسته به نوع آن فرق مي كند. براي مثال پنير سوئيس بيشترين ويتامين B12 را داراست و مصرف 100 گرم آن 3.34 ميكروگرم ويتامين B12 را تامين مي كند.


تخم مرغ

مصرف زرده خام تخم مرغ داراي بيشترين ميزان ويتامين B12 است كه در هر 100 گرم آن 1.95 ميكروگرم از اين ويتامين وجود دارد. تخم پرندگان ديگر مانند غاز حدود 7.34 ميكروگرم و تخم اردك به ميزان 3.78 ميكروگرم ويتامين B12 را تامين مي كند.

برچسب ها :

ويتامين

B12

مرتبط با موضوع
:: تبلیغات

ارسال نظر جديد ( فقط اعضا )
ورود به حساب کاربري

:: در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی کاربر لطفا مدیران را اطلاع دهید .

:: استفاده از کلمات رکيک، توهين به سايرين و استفاده از حروف انگليسی در نظرات مجاز نمي باشد !

:: در صورت استفاده از کلمات رکیک و گزارش آن توسط کاربران دسترسی شما به سایت قطع خواهد شد !


کد امنيتي بازنگري تصوير
لطفا متن تصوير رو به روي کد امنيتي را در فيلد کد امنيتي وارد نماييد .

logo-samandehi